Hissbudskap
Deltagarna får träna på att formulera ett budskap eller en tankegång på ett kort och tydligt sätt.
Alternativ
Kategori
Tidsåtgång
Gruppstorlek
Syfte
Att träna sig på att formulera ett budskap eller en tankegång på ett kort och tydligt sätt.
När passar metoden?
Kan användas vid olika tillfällen; för att inleda ett pass som en inventering av deltagarnas kunskaper, mitt i ett pass som en bearbetning av en fråga eller i slutet av ett pass som en sammanfattning.
Genomförande
Digitala rummet
Ett hissbudskap är ett budskap som går lika snabbt att presentera som en hissresa. Den här metoden handlar om att formulera ett hissbudskap.
Deltagarna får, enskilt eller parvis i grupprum, i uppgift att utifrån ett ämne formulera ett hissbudskap. Det kan vara: Vad är vår organisations uppgift? Vad betyder begreppet mångfald?
Deltagarna formulerar sina hissbudskap skriftligt och delar sedan, när de är tillbaka i helgrupp, med övriga deltagare via chatten eller i ett digitalt verktyg. Utifrån de olika förslagen kan gruppen sedan gå vidare och diskutera sig fram till ett gemensamt hissbudskap.
Variant
En variant är att låta deltagarna träna i ett rollspel för att sedan sammanfatta ett hissbudskap i en mening och dela i storgrupp. Rollspelen görs då i grupprum.
En annan variant är att deltagarna väljer grupprum själva, om möjligheten finns i videomötesverktyget. Deltagarna minglar då runt, byter rum och provar sina hissbudskap "på riktigt".
Tidsåtgång
5–30 minuter.
Gruppstorlek
Passar i både små och stora grupper.