Att ha kunskap om konflikthantering är nödvändigt för alla på en arbetsplats och framför allt för chefer. Men ännu bättre än att använda sin tid till konflikthantering är att använda den till att förebygga störningar och konflikter, att arbeta proaktivt och samtidigt bygga en hållbar samarbetskultur
Aktiviteten är påbörjad
Torsdag
Kl 8:30 - 16:00
1 tillfälle, 8 studietimmar
På distans
Se beskrivning
Fåtal platser kvar
När en eller flera personer har önskemål som de inte vill släppa och när de samtidigt upplever att någon blockerar dessa önskemål, börjar de ofta agera, passivt eller aktivt. Då uppstår konflikten. När vi definierar konflikt på det här sättet riktar vi uppmärksamheten mot själva önskemålen. Vad handlar det egentligen om? Vad är det som står på spel? Vad är det man vill att den andra ska sluta göra eller börja göra? Eller gå med på?
När vi fokuserar på orsakerna, alltså önskemålen, kan vi också lättare hantera och lösa.
En konflikt som eskalerat, där de inblandade slutat fokusera på sakfrågan och i stället agerar utifrån känslor, är ofta mycket svår att hantera och riskerar att utvecklas till kränkande särbehandling.
Vad handlar det om egentligen?
Samarbete lönar sig- konflikter kostar
Vem har ansvar?
Under dagen varvas teoretiska genomgångar med praktikfall och dialog
Utbildningen är kostnadsfri för dig som gått utbildningen Praktisk personalledning för Svenska kyrkan (PPL), övriga deltagare 2 500,-
Arrangemangsid: 1583728