Det går inte längre att anmäla sig till denna cirkel, kurs eller arrangemang.

Sök efter liknande eller meddela ditt intresse!

Distans

Förebygga konflikter, kränkande särbehandling och skapa en hållbar samarbetskultur

Att ha kunskap om konflikthantering är nödvändigt för alla på en arbetsplats och framför allt för chefer. Men ännu bättre än att använda sin tid till konflikthantering är att använda den till att förebygga störningar och konflikter, att arbeta proaktivt och samtidigt bygga en hållbar samarbetskultur

Startdatum

Aktiviteten är påbörjad

Veckodag

Torsdag

Tid

Kl 8:30 - 16:00

Omfattning

1 tillfälle, 8 studietimmar

Plats

På distans

Pris

Se beskrivning

Antal platser kvar

Fåtal platser kvar

När en eller flera personer har önskemål som de inte vill släppa och när de samtidigt upplever att någon blockerar dessa önskemål, börjar de ofta agera, passivt eller aktivt. Då uppstår konflikten. När vi definierar konflikt på det här sättet riktar vi uppmärksamheten mot själva önskemålen. Vad handlar det egentligen om? Vad är det som står på spel? Vad är det man vill att den andra ska sluta göra eller börja göra? Eller gå med på?
När vi fokuserar på orsakerna, alltså önskemålen, kan vi också lättare hantera och lösa.

En konflikt som eskalerat, där de in­blandade slutat fokusera på sakfrågan och i stället agerar utifrån känslor, är ofta mycket svår att hantera och riskerar att utvecklas till kränkande särbehandling.

Vad handlar det om egentligen?

  • Vad säger forskningen? Och vilka erfarenheter har vi?
  • Hjärnan i fokus – arbetsbelastning, organisation och socialt samspel påverkar hjärnan, hjärnan påverkar människors beteende och människors beteende påverkar arbetsmiljön. Hur kan vi förstå vårt eget och omgivningens beteende?
  • När vi har kontakt med reptilhjärnan – då blomstrar konflikterna
  • När konflikten eskalerar - konflikttrappan

Samarbete lönar sig- konflikter kostar

  • Att förstå konflikter och dess orsaker- om önskemål och behov som blockeras och typiska konfliktorsaker i vår organisation
  • Att förebygga konflikter genom tydlig organisation, öppen kommunikation och gott bemötande - om försvårande och underlättande beteende i vardagen och vid konflikthantering
  • Om hövlighet på arbetsplatsen

Vem har ansvar?

  • Om ledarskap och medarbetarskap
  • När det trots allt händer - att se tidiga signaler och förstå när man som chef måste gripa in
  • De tre viktiga frågorna – ska jag som chef ingripa?
  • Konfliktlösning – om dialogens betydelse

Under dagen varvas teoretiska genomgångar med praktikfall och dialog

Utbildningen är kostnadsfri för dig som gått  utbildningen Praktisk personalledning för Svenska kyrkan (PPL), övriga deltagare 2 500,-

Arrangemangsid: 1583728

Ledare

Anitha Kiianlinna

Kontaktperson