Tystnad som pedagogisk metod
En metod för att skapa utrymme för tanke och reflektion.
Alternativ
Kategori
Tidsåtgång
Gruppstorlek
Syfte
Att skapa utrymme för tanke och reflektion. Att öppna för nya perspektiv.
Genomförande
Digitala rummet
Den här metoden handlar om att använda tystnaden. Ledaren kan till exempel låta det vara tyst innan en runda. Alla deltagare får då möjlighet att fundera enskilt i några minuter och skriva ner några stödord kring det de vill säga i rundan. Kamerorna kan hållas avstängda under tystnaden.
Variant
Övningen går att variera, till exempel genom att låta deltagarna fundera kring någon fråga under en kort enskild promenad. Eller genom att plötsligt bryta en diskussion där deltagarna har mycket olika åsikter för några minuters tystnad och eftertanke. Här är det viktigt att tystnadspausen inte ersätter en vanlig paus.
Tidsåtgång
2–10 minuter.
Gruppstorlek
Passar i både små och stora grupper.
Tips
Prova gärna även att ha kamerorna påslagna. Tystnaden kan upplevas väldigt olika om deltagarna ser varandra eller inte.