Distans

Chefers arbetsmiljö - en viktig fråga för facken

Chefers arbetsmiljö påverkar förutsättningar för en trygg, säker och hälsofrämjande arbetsmiljö för alla

Startdatum

5 november 2025

Veckodag

Onsdag

Tid

Kl 9:00 - 12:00

Omfattning

1 tillfälle, 3 studietimmar

Plats

På distans

Pris

Kostnadsfritt

Antal platser kvar

Gott om platser kvar

Många chefer utför viktiga arbetsmiljöuppgifter för andra men mycket pekar på att deras egen, specifika arbetsmiljö glöms bort, bland annat därför att de inte ses som arbetstagare och medarbetare.

Arbetsgivaren har ansvaret för arbetsmiljön och då menas i de flesta fall inte fysiska personer utan till exempel bolag, kommuner eller myndigheter. Men i praktiken är det arbetsgivarens företrädare, chefer och arbetsledare, som får arbetsmiljöuppgifter fördelade till sig och med ansvaret att utföra. Inte minst de chefer som befinner sig långt ut i den operativa verksamheten, har många arbetsmiljöuppgifter som påverkar medarbetarnas vardag, hälsa och säkerhet. För att skapa förutsättningar för det arbetet behöver även chefens arbetsmiljö vara trygg.

Syftet med det här seminariet är dels att tydliggöra chefers arbetsmiljö och hur viktig den är för att skapa förutsättningar för en trygg, säker och hälsofrämjande arbetsmiljö för alla, men även att tydliggöra allas roller i arbetsmiljöarbetet.

Ur innehållet:

Är chefen verkligen en arbetstagare? Eller en motpart? Om arbetstagare, medarbetare, chefer och anställningsavtal.

Vad kännetecknar en chefs arbetsmiljö? Studier och exempel från er och andras verksamhet.

Vem har ansvar för chefens arbetsmiljö? Och vilket skyddsombud företräder chefen? Ramlar chefer och arbetsledare mellan stolarna?

Behövs speciella verktyg för att arbeta systematiskt med chefers arbetsmiljö? Det är till exempel ganska vanligt att första linjens chefer exkluderas från medarbetarenkäter, skyddsronder och tillbudsrapporter och hur får vi då till ett fungerande SAM?

Många arbetsgivare arbetar, trots allt, alltmer med chefers arbetsmiljö, av flera skäl. Hur lyckas man?

Utbildningen innehåller en blandning av genomgångar och dialog. Vi avslutar med reflektion och frågestund.

Anitha Kiianlinna är arbetsmiljö- och organisationskonsult, beteendevetare och personaldialogcoach. Anitha arbetar sedan drygt 25 år som konsult, med fokus på arbetsmiljörätt, systematiskt arbetsmiljöarbete och sociala och organisatoriska arbetsmiljöfrågor.

Datum: 5 november

Tid: 09:00 - 12:00

Plats: Digitalt, via Zoom.

Zoom-länk: https://sensus-se.zoom.us/j/87876445791?pwd=0L2yfcHc6Fr73o8INMmsg1RQ85OX5i.1

Tips! Skapa en egen kalenderbokning och lägg in länken där!

Du kan ansluta till ett Zoom-möte även om du aldrig använt det innan och inte har ett konto.

Sista anmälningsdag 3 november.

Kostnadsfritt men väldigt viktigt att avanmäla sig om man får förhinder! 

Tänk på att gärna ange ditt mobilnummer så vi kan skicka ut sms inför utbildningen med praktiska detaljer eller ev. ändringar.

Målgruppen är fackligt förtroendevalda, ombudsmän och andra anställda från fackförbund inom TCO och SACO.

Arrangemangsid: 1635322

Kontaktperson

Utskriftsmöjligheter