Bild: Harald Nilsson

Ljust firande på begravningsplatsen

1 september, 2022
  • Tro och religion

Att fira nyår när naturen vaknar är en tradition som återkommer i många delar av världen, även i den yazidiska. På begravningsplatsen utanför Borlänge samlas uppemot 300 människor med yazidisk bakgrund för att fira Sere sal, “årets huvud”.

Många yazidier i Sverige är inte särskilt religiösa. Istället ses yazidismen som en kulturell tillhörighet och firandet är en viktig, social tillställning på samma sätt som jul eller påsk för många sekulära kristna. 

– Jag är här för att träffa släktingar och bekanta, äta tillsammans och bara ha en trevlig dag, säger Awaz Sinan som bor i Borlänge och brukar komma varje år till firandet.

Elias Sheik är ordförande för Borlänge yazidiska förening. Han kommer från en familj som tillhör sheikkasten, den grupp inom yazidismen som traditionellt har haft ansvaret för religiösa ritualer. Han berättar att det också finns en religiös bakgrund till nyårsfirandet.

– Idag firar vi att Gud skapade jorden. Äggets form påminner oss om jordklotet och vi använder ägg som en symbol för jorden. 

Yazidierna4_webb
Färgsymbolik. Äggen målas i olika klara färger. De symboliserar den regnbåge av färger som ängeln Melek Taus spred över världen när den fick färg för första gången.

Från Irak till Sverige

De första yazidierna kom till Sverige på 1980-talet och många har sedan kommit under 2000-talet på grund av förföljelser i Irak, där yazidierna har sitt ursprung. Mellan 4 000 och 15 000 personer med yazidisk bakgrund bor i Sverige. Det betyder att Sverige troligen har en av de största yazidiska grupperna i världen. Många av yazidierna har sökt sig till Borlänge och Helsingborg, och det är på Stora Tuna begravningsplats utanför Borlänge som just det här nyårsfirandet tar plats.

Elias Sheik förklarar att begravningsplatsen är en helig och i grunden positiv plats för yazidier.

– Eftersom vi tror på återfödelse är begravningsplatsen en fin plats. Men det finns självklart också plats för sorg och för att minnas de döda.

Yazidierna2_webb
Elias Sheik är ordförande för Borlänges yazidiska förening.

Tror på en gud

Den yazidiska religionen har gamla rötter. Yazidier själva härleder sin historia till den babyloniska civilisationen. Religionen är monoteistisk och har många profeter och berättelser som också existerar i de abrahamitiska traditionerna.

I den yazidiska skapelseberättelsen är det Gud som skapar världen för att sedan dra sig tillbaka och överlåta den till sju ärkeänglar. Den främste av änglarna är Melek Taus, som ofta avbildas som en påfågel. Enligt yazidismen skapade Gud Adam, den första människan, och sedan uppmanade han änglarna att buga sig för Adam. Alla änglar lydde utom Melek Taus som menade att Gud hade sagt att änglarna inte skulle buga sig för någon annan än Gud. Som en belöning för hans hängivenhet utnämnde Gud Melek Taus till den främsta av ärkeänglarna, enligt yazidisk tro.

I Koranen finns ungefär samma berättelse, men med ett annat slut: ängeln som vägrar buga sig förvisas istället av Gud och blir en slags djävulsgestalt. Ur ett muslimskt perspektiv har yazidiernas tro ibland missförståtts som att de är djävulsdyrkare, vilket har lett till konflikter mellan de båda religionerna. Men innebörden i skapelseberättelsen är snarare det motsatta, Gud upphöjs till den enda som ska dyrkas.

Misstron mellan muslimer och yazidier finns till viss del kvar i Sverige. Men här finns också exempel på motsatsen, som en imam i Helsingborg som har lagt mycket kraft på att bygga broar mellan grupperna och hjälpa den yazidiska gruppen på olika sätt.

Begravningsplatsen

På Stora Tuna kyrkogård har den yazidiska föreningen fått ett gravkvarter där de även har en egen minnessten. Det berättar Lena Croner som är enhetsansvarig för begravningsverksamheten i Stora Tuna och Torsångs pastorat. Svenska kyrkan har fått i uppdrag från staten att driva begravningsverksamhet. Eftersom det fanns ett starkt önskemål från den yazidiska gruppen skapade Svenska kyrkan ett gravkvarter för dem.

– Festen som de håller varje år fungerar också väldigt bra, vi har en god kommunikation kring den, säger Lena.

Yazidierna3_webb
Minnessten. Under stenen finns lite jord från yazidiernas heliga plats Lalesh i norra Irak. Solen är en symbol för Gud i yazidisk tradition. Elias Sheik är ordförande för Borlänges yazidiska förening.

Yazidiska församlingen är också nöjda med gravkvarteret. Yazidier och kristna har alltid levt nära varandra i Irak och andra länder och de har mycket gemensamt, berättar Elias Sheik.

– För oss yazidier är alla begravningsplatser heliga platser oavsett vilken religion de tillhör.

Text: Tove Näckdal

Foto: Harald Nilsson

Denna artikel var publicerad i Multireligiösa almanackan 2023.

#MA-redaktionellt