Kom igång med videomötestjänsten Zoom

Zoom är ett bra verktyg för digitala möten. Det är kostnadsfritt och du kommer snabbt igång. Här går vi igenom alla olika grundfunktioner som är bra att känna till som nybörjare.

Skapa ett konto på Zoom och ladda ned apparna

zoom.us kan du starta ett konto helt utan kostnad. Om du samarbetar med Sensus har du möjlighet att få ett PRO-konto till din verksamhet. Hör av dig till din kontaktperson på Sensus för att veta mer.

Du som vill skapa ett eget gratiskonto klickar på ”Sign up, it’s free!” och fyll i din epost. Ange en e-postadress som du har tillgång till, eller registrera dig med hjälp av Facebook eller Google. Nu är ditt konto skapat!

När du har loggat in kan du ange ditt namn och ladda upp en bild på dig själv.

Begränsningar

Ett gratis-konto på Zoom har sina begränsningar. Om ni är tre eller fler som deltar kommer mötet att stängas ned efter 40 minuter. Passa på att ta en folkbildningspaus och starta sedan om. Detta kan ni göra hur många gånger som helst.

Ladda ned appar för optimal upplevelse

När du går med i eller startar ditt första möte kommer du att ladda ner ett program, en Zoom-app, till datorn. Om du inte fått den frågan kan du manuellt själv också surfa till zoom.us/download för att ladda ned appen till datorn.

Du kan också ladda ned apparna till iOS (iPhone och iPad) samt Android-enheter. När du installerat apparna på datorn eller på din mobila enhet är det bara att logga in med ditt kontots användaruppgifter för att komma igång. De flesta funktioner som finns i appen för datorn finns också i mobila apparna, men inte alla.

Så startar du och bjuder in till ett möte

Via webbläsare

Gå till zoom.us och logga in på ditt Zoom-konto. Klicka på ”Host a meeting” och välj ”With video” för att starta ett möte med video. Första gången du gör detta kommer du att ladda ner ett program, en Zoom-klient. Nu har du startat ditt första möte.

Via Zoom-klienten

Öppna Zoom-appen och välj ”Sign in”. Logga nu in med dina inloggningsuppgifter.

Nu när du är inloggad kan du klicka på ”New meeting” för att snabbt starta ett möte.

Hitta din inbjudningslänk och bjud in till möte

För att bjuda in någon till mötet skickar du din möteslänk. I sittande möte (när du själv startat ett möte genom att klicka på "New meeting" enligt ovan) hittar dumdin möteslänk genom att klicka på "Participants" i menyn längst ned och sedan på "Invite".

Nu har du en ny ruta och i den rutan finns en knapp längst ned som heter "Copy invite link". Klicka på den så sparas en länk i din enhets urklipp. Klistra sedan in den länken i ett SMS, mejl eller på annat vis för att de du vill ska då länken. Alla som klickar på den länken kommer då in till ditt möte.

Så går du med i möten

Gå med i ett möte direkt i webbläsaren

Du som ska ansluta till ett möte får en länk av den som håller i mötet. Öppna länken i din webbläsare (helst Chrome).

  1. Välj den lilla knappen “Join from your browser”
  2. Skriv ditt namn
  3. Godkänn eventuella frågor från Chrome/webbläsaren om att tillåta användning av kamera och mikrofon.
  4. Klicka på blåa knappen för att starta ljudet, och sen på Video-knappen längst ned till vänster för att starta video.

Gå med i ett möte med Zoom-programmet i datorn

När du klickar på en Zoom-länk, kan du också öppna mötet i Zoom-programmet på din dator för en bättre upplevelse och fler funktioner.  

  1. Om du har programmet installerat, så får du frågan i webbläsaren (när du klickar på länken) om du vill öppna mötet i Zoom eller inte.
  2. Välj "Tillåt".
  3. Nu öppnas mötet i Zoom-programmet.

Se detta videoklipp för videoinstruktion:

Här finns en video som inte kan visas pga dina cookie-inställningar

Spelaren kräver godkännande av cookies för tredjepart, Youtube. Genom att visa spelaren godkänner du att cookies sparas från Youtube enligt deras villkor.
Gå till Youtube

Vad gör de olika knapparna?

Längst ner i mötesfönstret finns en panel med lite olika knappar. Som deltagare har du inte tillgång till alla knappar nedan. Du har endast alla knappar om du är den som startat Zoom-mötet.

Ljud

Med ett klick på denna knapp tystar du din egen mikrofon. Klicka igen för att aktivera den. Om din mikrofon är avstängd på detta sätt kan du tillfälligt aktivera den genom att hålla nere mellanslagstangenten på din dator.

Med den lilla pilen till höger om ikonen fäller du ut en meny där du väljer vilken ljudingång och ljudutgång du vill använda på mötet. Exempelvis om du har flera hörurar/högtalare/mikrofoner inkopplade i datorn.

Video

Med denna knapp slår du på/av din egen kamera. Med den lilla pilen till höger om videoknappen fäller du ut en meny där du väljer vilken ansluten kameraenhet du vill använda för mötet.

Deltagare

Med denna knapp öppnar du en panel på högersidan. I den kan du se vilka deltagare som är med på mötet och göra en del inställningar för deltagarna. Du har till exempel möjlighet att stänga av ljud eller bild för någon deltagare, göra någon annan till host (värd) för mötet m.m. Du ser också om någon använder en reaktion (till exempel räcker upp handen).

Längst ned i denna panel når du även knappen "Bjud in".

Chatt

Den här knappen öppnar chattfönstret där alla deltagare kan skriva meddelanden till varandra. Den kan också fungera för löpande mötesanteckning om alla ska kunna se samtidigt. Om du vill kan du i rutan där du skriver meddelanden också välja att chatta till en specifik mötesdeltagare.

Reagera

Med denna knapp kan du reagera på det som sägs på mötet genom att sätta en reaktionsikon på din bildruta. Du kan också välja "Räck upp handen" som motsvarar att räcka upp handen, exempelvis om du vill begära ordet.

Dela

Dela med dig av vad som helst via din skärm så att de andra deltagarna kan se, exempelvis ett worddokument, en powerpoint-presentation eller kanske hela din skärm. Du kan välja mellan olika öppna fönster eller hela skärmen. Du kan även dela ljud.

Verktyg för värdar

Under verktyg för värdar kan du låsa mötet så att inte fler än de som är närvarande kan ansluta. Du kan också aktivera väntrum, dölja profilbilder samt ställa in vad deltagarna ska kunna göra.

Information om mötet

Här hittar du mötes-id och länk till mötet.

Appar

Här hittar du appar som du har valt att lägga till.

Whiteboards

Här kommer du åt dina befintliga whiteboards samt har möjlighet att skapa nya. Du kan också ställa in om övriga deltagara ske ha möjlighet att skapa eller dela en whiteboard.

Mer (...)

Här hittar du fler funktioner som kan vara bra att ha när du leder ett möte. Du hittar knappen för att spela in mötet, du kan göra inställningar för grupprum, aktivera undertexter och skapa en omröstning eller ett quiz till exempel.

Om du ska skapa en omröstning eller ett quiz är det bäst att förbereda din enkät innan mötet så den är klar när du behöver dem. Men det går att göra under sittande möte. Du kan ha flera enkäter förberedda samtidigt men tå på att välja rätt enkät när du aktiverar den i ditt möte.

Avsluta

Längst ut till höger i den svarta panelen kan du välja att lämna mötet. Om det är du som har startat mötet så står det istället ”Avsluta”. Ett klick på den ger dig två val, "Avsluta mötet för alla" eller "Lämna mötet". Väljer du förstnämnda avslutas mötet för dig och alla mötesdeltagare. Om du väljer andra valet, "Lämna mötet", kan du istället välja att någon annan i mötet tar över värdskapet så att mötet kan fortgå samtidigt som du själv kan lämna. Observera att du då inte kan starta ett nytt möte själv förrän det första mötet avslutats av de som blev kvar.

Säkerhet – viktigt att uppdatera

Det är viktigt att du alltid har ditt Zoom-program uppdaterad till den senaste versionen. Det handlar både om att man rättar eventuella säkerhetsbrister och att du får bättre funktionalitet.

Börja med att klicka på ikonen/bilden i övre högra hörnet i programmet på din dator när du är inloggad, klicka sen på "Check for updates". Då kommer programmet tala om för dig om det behöver uppdateras eller om du har den senaste versionen.

Läs mer om säkerhetsaspekter med Zoom