Varje barn har sitt unika sätt att vara och utvecklas på – kognitivt, emotionellt och socialt. I den här föreläsningen fokuserar vi på barn vars kognitiva profiler skiljer sig från majoritetens, och som därför kan riskera att falla mellan stolarna i förskola, skola och fritidsverksamhet.
25 november 2025
Tisdag
Kl 18:30 - 20:00
På distans
Kostnadsfritt
Denna kväll pratar om:
Vi diskuterar hur dessa olikheter kan ta sig uttryck – hemma, i klassrummet och i sociala sammanhang – och hur vuxna kan bidra till att skapa en förstående, flexibel och inkluderande miljö för barn med olika kognitiva profiler.
För vem? Föreläsningen vänder sig till föräldrar, skolpersonal och andra vuxna som möter barn och unga i sin vardag oavsett om du redan har kunskap i ämnet och vill fördjupa dig eller hör uttrycken för första gången.
Föreläsare: Agnes Granberg, legitimerad psykolog, KBT-terapeut med specialistutbildning i hälsopsykologi, STP i neuropsykologi samt fil. kand. i statsvetenskap.
Agnes har mångårig erfarenhet av kliniskt arbete med barn, föräldrar, familjer och vuxna. Hon arbetar med såväl psykologutredningar, psykologisk behandling och utbildning. I sitt arbete fokuserar hon på att förstå individers kognitiva och emotionella behov samt att bidra till hållbara insatser i vardagsliv, skola och behandling.
Hon har särskild fördjupning inom områden som stressrelaterad ohälsa, relation mellan hjärna, kropp och psykologi, kognitiva bedömningar och anpassning utifrån kognitiv profil samt barns och familjers psykiska hälsa. Ett av de områden hon för närvarande arbetar mest med är neurodiversitet – ett begrepp som innefattar variationer i hjärnans funktionssätt, däribland neuropsykiatriska tillstånd, inlärningssvårigheter och särskild begåvning. Hon har även kunskap om så kallad 2E-problematik (”twice exceptional”), där hög begåvning samexisterar med exempelvis NPF-diagnoser eller andra svårigheter.
I både kliniskt arbete och utbildningssammanhang har hon arbetat för att öka förståelsen för barn och unga med olika kognitiva profiler och hur stödinsatser kan anpassas därefter.
Arrangemangsid: 1643971