Om jag fick drömma skulle jag kunnat vara i skolan

14 maj, 2025
  • Demokrati och rättigheter

Fredag den 9 maj arrangerades en påverkansaktion på Rådhustorget i Umeå med deltagande från Rättighetscentrum Västerbotten genom projektet Rättigheterna är våra, Attention Umeås skolgrupp och Autism Västerbotten. Under tre timmar fylldes torget av hundratals kepsar, som symboliserade barn och unga som på grund av att skolan inte är anpassad avslutar grundskolan med ofullständiga betyg och utan behörighet till gymnasiet.

Syftet med aktionen var att uppmärksamma de utmaningar elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar möter i skolan. Deltagarna ville visa att många elever och anhöriga dagligen ställs inför svårigheter, och att det finns stöd att få från de organisationer som arbetar med frågor kring skolmiljön. Personen i fokus var att genom gemensamma möten och samtal visa att man inte är ensam i sin vardag, utan att det finns möjligheter till både stöd och samskapande lösningar.

Viktiga samtal och diskussioner

Under evenemanget uppstod många samtal om hur skolan kan utvecklas så att den fungerar för alla elever. Diskussionerna gav utrymme för reflektion över vilka anpassningar och stödåtgärder som behövs för elever med olika behov. Den symbolik som kepsarna förmedlade bidrog till att tydliggöra de konsekvenser som bristande anpassning i skolan kan få – att elever inte får de betyg och den behörighet som krävs för att gå vidare i sin utbildning.

Samverkan för en mer tillgänglig skola

Projektet Rättigheterna är våra, som ägs av oss på Sensus och drivs av Rättighetscentrum Västerbotten i samverkan med Funktionsrätt Västerbotten och Västerbottens museum, vill med sin verksamhet synliggöra livsvillkoren för personer med normbrytande funktionalitet. Attention arbetar för att personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och deras anhöriga ska mötas med respekt och få det stöd de behöver. Inom Attention Umeå finns en skolgrupp med fokus på att förbättra skolsituationen för just dessa elever i Umeå kommuns grundskolor. Även Autism Västerbotten, som sprider kunskap och ökar förståelsen kring autism, bidrar aktivt med skolombud som verkar för att elever med autism ska få det stöd och de anpassningar de behöver i skolan.

Kommande utställning

Ett av de hundratals citat som samlats in inom ramen för projekt Rättigheterna är våra valdes ut för att rama in aktionen. Fler citat och berättelser kommer att synliggöras på den kommande utställningen med samma namn, som öppnar på Västerbottens museum den 6 juni.

Genom att samlas och föra en öppen dialog visar vi att frågorna om en tillgänglig skola berör många och kräver fortsatt engagemang. Vi fortsätter att arbeta för att lyfta belysa de utmaningar som påverkar vardagen för barn, unga och deras familjer.