Körsång och transinkludering – att skapa en inkluderande körvärld
- Mål 16 - Fredliga och inkluderande samhällen
- Musik – Körsång
- Pedagogik och ledarskap
Vad krävs för att en kör ska välkomna alla? Sensus och Körcentrum Väst samlade körledare och pedagoger till en utbildningsdag med fokus på hur körer kan bli mer inkluderande för transpersoner. Deltagarna fick också med sig praktiska verktyg att ta med sig hem till körvardagen.
Körverksamhet är för många ett betydelsefullt sammanhang. Samtidigt vittnar transpersoner om att bli osynliggjorda eller exkluderade, till exempel genom könat språk, traditioner och kunskapsluckor. Den 12 september höll därför Sensus i samarbete med Körcentrum Väst en kostnadsfri utbildningsdag för körledare och pedagoger som vill utveckla sina arbetssätt för att skapa körmiljöer där alla, oavsett könsidentitet ska känna sig sedda, respekterade och delaktiga. Utbildningen Körsång och transinkludering tog fasta på hur vi kan arbeta med språk, bemötande och metoder för att sänka trösklar och bredda delaktigheten.

Under dagen varvades föreläsning, fallbeskrivningar och samtal. Utbildningsledarna gick igenom centrala begrepp, bemötande, röstens fysiologi och hur röstläge påverkas på grund av olika faktorer, röstträning, stämindelning utifrån röstläge i stället för kön samt hur repertoar, kläder och kommunikationen runt kören kan göras mer inkluderande.
Utbildningen leddes av Malin Gustavsson, legitimerad gymnasielärare i musik, sångare och körledare. I sitt examensarbete vid Högskolan för scen och musik 2019 undersökte hon transpersoners erfarenheter av sångundervisning och har sedan dess arbetat för att sångrummet och körsalen ska vara trygga och tillgängliga, samt Lina Bjarnegård, logoped sedan 2006 med specialisering på tal- och sångröst. Hon arbetar med sångare i alla åldrar och genrer och utgår från en helhetssyn på rösten.
Konkreta verktyg och inspiration till fördjupning
En av deltagarna beskrev att hen försökt arbeta inkluderande med sin kör tidigare, men att det efter dagen verkligen landat hur mycket det kan betyda för människor. En annan deltagare reflekterade såhär:
Mycket handlar om definitioner. Vet vi inte vad som är viktigt för medlemmarna i vår kör kan vi inte bli mer inkluderande.

Flera deltagare beskrev också vad de vill göra annorlunda i sitt arbete framåt. Det handlade om att se över repertoar och klädkod, presentera stämmor utan könade benämningar, erbjuda både gruppsamtal och enskilda samtal, öva på att använda rätt pronomen, reflektera över språkbruket i ledarrollen och mycket mer.
Dagen inspirerade också deltagarna att fördjupa sig ytterligare inom ämnet. Några av de önskemål som framkom var bland annat mer röstträning och konkreta övningar, anatomi och röstens fysiologi, litteraturtips samt metoder för samtal i kören om kön, identitet och språk.
En av deltagarna sammanfattade kärnan av utbildningsdagen såhär:
– Vårt uppdrag är inte att förstå allt, utan att få våra körsångare att trivas och må bra. Känna sig trygga och inkluderade.