Intervju med bandet Vanished Acres

29 september, 2025
  • Musik – Band och artister

Studiecirklarna i Sensus musikhus kan liknas vid öar, separerade av oceaner, utan kontakt. Grupperna träffas i sina lokaler, bedriver sina studiecirklar och går sedan hem. Men detta är inte riktigt sanningen. Med musikhusens gemensamma ytor som skepp seglar deltagare mellan våra proverbiala öar. Musikhusen blir något mer, de blir mötesplatser. Grupper utbyter deltagare och lärandet i studiecirkeln förändras och utvecklas.

Studiecirkeln läcker utanför lokalerna, och lärandet och folkbildningen fortsätter runt kaffebryggaren. Människor från olika vägar i livet, utan tidigare kopplingar, träffas och lär sig tillsammans.

Ett exempel på detta är gruppen Vanished Acres, som har sin studiecirkel i musik på Musikhuset Gårdaskolan i Göteborg. Där har medlemmar bytts ut efter ett spontant möte i soffgruppen utanför cirkelns verksamhetslokal. Jag träffade Terje och Maria för att prata om hur mötet gick till och hur det har förändrat cirkeln.

Vilka är Vanished Acres? Hur länge har ni spelat tillsammans?

Vanished Acres är en trio som spelar akustiskt driven popmusik med progressiva inslag som överraskar. Trion har spelat tillsammans i nuvarande konstellation i ca 2 år och består av:

  • Terje Selnes-Torgå (sång, gitarr/piano)
  • Maria Eriksson-Andin (bas och sång)
  • Mattias Andersson (trummor och slagverk)

Mattias och Terje har dock spelat ihop i över fem år som en stabil ryggrad medan ett antal medlemmar passerat revy fram till de hittade Maria.

Hur gick det till när Maria, som redan repade i huset, kom med i gruppen?

Terje träffade Maria vid den tidigare kaffemaskinen vid en av hans många avvikelser från arbetsplatsens fikapauser på andra sidan Fabriksgatan. Maria hade precis blivit mellan jobb och hade i väntan på att en ny tjänst skulle börja bestämt sig på att satsa på övande i sin lokal på dagtid.

Ett intressant samtal om musikintressets alla olika delar av övning, samspel och social dynamik samt att båda ledde varsitt band med allt vad det innebar i planering och struktur. Det spontana mötet vid kaffeautomaten avslutades med att Terje bjöd med Maria att haka på eftermiddagens rep när dåvarande basisten var borta för ett antal veckor framåt.

Mötet i musiken gav Terje huvudbry om trions dåvarande sättning då allt klickade så bra socialt och musikaliskt. Dock glömde han ta Marias nummer för att kunna följa upp denna känsla. Som tur var hade de in förmiddagens samtal utbytit erfarenheter av att skriva kompskisser där Marias klart mer ambitiösa kompskisser innehöll kompositörnamn. Med hjälp av det fann Terje fram Maria på sociala medier och snart var hon med på rep igen och övertygande Terje att Maria var bandets saknade pusselbit.

Vad betyder det för er som musiker att få ha tillgång till en replokal i centrala Göteborg?

Det är helt ovärdeligt för att få till kontinuerliga rep när vi kommer från olika delar av stan. Dessutom är det en stor tillgång att enkelt kunna vidareutvecklas ihop utanför replokalen genom att enkelt sätta sig på ett fik före eller en pub efter repet och reflektera ihop i hur repet, eller den kreativa gemensamma processen gick eller bara hur livet i övrigt ter sig för medlemmarna vilket ju påverkar spelandet ihop.

Har ni lärt er något nytt på grund av medlemsutbytet?

Vi har fått in nya influenser av Marias parallella projekt inom jazzgenren. Hennes personliga anslag och stämma ger upphov till nya musikaliska idéer i stort och smått. Det kan vara alltifrån fraseringar i huvudsången eller att låten plötsligt ger sig mer passande med piano istället för gitarr som huvudsakligt melodiinstrument.

Med det tackar vi Vanished Acres och önskar dem lycka till!