Berättelser formar vår värld och bjuder in vår fantasi
- Pedagogik och ledarskap
- Rättigheter och hållbarhet
Världen behöver din kreativitet. Du behöver inte kunna rita, men våga testa. Det ska inte bli fint eller fult, det ska bli medskapande och bidra till en inkluderande lärmiljö som inspirerar till idéer utanför boxen. För visst säger en bild mer än 1000 ord? Enligt chatgpt tar det 6.5–8 minuter att säga 1000 ord i en konversation, att läsa det tar 3.5–5 min. Tänk om vi kan fånga det vi vill säga i en bild?
Under 2025 har Sensus ihop med Göteborgs stift genomfört två kursdagar om Visuellt berättande. Målgruppen har varit konfirmandledare och bidragit till såväl nätverkande som nya insikter.
Visual Storytelling och mötesritande
När nätverket träffades den 16 maj använde vi oss av det som kallas Visual Storytelling, Graphic Recording, Graphic Facilitation, att mötesrita, och var en blandad grupp på 19 deltagare. Den 24 oktober var istället berättelser för förändring i fokus och olika folkbildningsmetoder som passar särskilt bra i utforskandet av existentiell hållbarhet och framtidsvisioner för en mer hållbar värld. Metoder från studiematerialen Runt Elden, Fred med jorden med flera användes och diskuterades. Båda träffar bidrog till en gemensam plats för berättande på kreativa sätt.
Första delen var en mer teknisk utbildning i hur du kan lägga upp ditt ritande för att berätta en berättelse och använda ritande som kreativ metod och pedagogiskt verktyg.

Lina Alsterlund, verksamhetsutvecklare och kursledare under dagen, berättar:
– Att illustrera eller rita det vi lär oss tillsammans kan användas som metod och som ett sätt för berättande. När vi använder bilder minns vi bättre vad vi lärt oss. Genom möjligheten att titta på hur en bild utvecklar sig och samtala tillsammans kring den hjälper det oss att se nya samband och synliggör både vad vi gemensamt ser och vad vi glömt i en bild. Det är viktigt att komma ihåg att detta alltså är ett metodiskt sätt att jobba med en grupp, dvs något alla kan lära sig med övning.
Alla kan rita, och det är inte bara en “krydda” till en dag, utan en metod som påverkar gruppens lärmiljö.
En deltagande pedagog sa efter dagen den 16 maj:
– Ofta när man går en kurs så tänker man – den här grejen tar jag med mig från dagen. Men efter idag känner jag mig nästan överväldigad över att jag tar med mig ALLT!
Berättelser för förändring
Träff nr 2, den 24 oktober, var fristående och möjligt steg vidare från första träffen. Denna gång bjöd vi in till att testa flera metoder för berättande. I existentiell hållbarhet spelar visioner om det goda livet en stor roll, och vi behöver metoder som hjälper oss att öva vår föreställningsförmåga och skapa nya berättelser om vår tid och framtid. Deltagare fick testa att visualisera på olika sätt.
– Bland annat genomförde vi övningen Barnen från framtiden ur studiematerialet Fred med Jorden som är en ledd visualiseringsövning där deltagare först enskilt visualiserar utifrån instruktion och därefter får rita och dela det hen sett eller upplevt. Vi testade dessutom en annan variant, Mirakelfrågan, för att diskutera för- och nackdelar och hur metoder också kan väljas utifrån sammanhang. Andra övningar som gjordes under dagen var Inquiry och känslokompassen från studiematerialet Runt elden.
En annan deltagande pedagog sa i slutet av dagen:
– Jag önskar att hela mitt arbetslag hade varit med på den här dagen, det här behöver alla göra!